måndag 3 maj 2010

GB-grisar



Ibland blir jag riktigt arg när stora företag helt enkelt låter bli att tänka innan de startar stora kampanjer.

Någon ogenomtänkt stofil på ett kontor på GB kom med ett förslag till reklamkampanj nu under våren för att folk ska äta mer glass (som om inte våren i sig själv inspirerar till glassätning mer än nog) och alla andra på GB stängde helt enkelt av hjärnan och sa ja.

GB har lanserat en kampanj där GB-clownen gifter sig. "Love is in the air", superduper tänker alla på GB och lite nya passionsinspirerade glassar lanseras.

Den är helt fruktansvärd!!

Jag har alltid sett GB-clownen som en mycket könsneutral logga. Visst kallar man den av ren patriarkatspåverkad slentrian för "GB-gubben" men det är inget som egentligen säger att den måste vara en man... förrän nu. GB har en gång för alla fastslagit att orginalet är en man, så som normen hävdar att alla orginal ska vara. För att klargöra eventuella tvetydiga könsroller har GB-clownen nu också fått lite mer tydliga, traditionella manliga attribut så som höghatt och frack.
Nu när den tydlig definierade GB-gumman kommit. I en knälång klänning står hon och lutar huvudet förträstansfullt mot GB-gubben, orginalet, normen, mannen, som i sin tur lite beskyddande och omsorgsfullt lagt armen om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar