fredag 18 februari 2011

Dagens Ord

Dagens ord är: Perkulator 



Oftast anses perkulatorn vara en variant av den italienska moccabryggaren. En termosliknande kanna med elanslutning där vatten hettas upp och transporteras genom ett rör för att distribueras i det grovmalna kaffet som finns i en behållare i toppen. Vattnet sipprar genom kaffebädden för att sedan samlas i kannan.

En alternativ definition är att det är en sorts elektrisk rullstol som gamla farbröder kan busåka på och köra på intet ont anande unga kvinnor på stan.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag älskar mitt jobb!! Vi hade konfirmander och drog en runda när vi började, vilket innebär att alla får säga något om hur veckan har varit, något bra eller något dåligt, hur de mår, om de varit på någon bra gudstjänst osv. En av våra tjejer var mycket upprörd när det var hennes tur. Hon berättade att hon varit på stan och hur hon blivit påkörd bakifrån av en "gubbe" som åkte på en perkulator och som sedan hade mage att vara sur på henne för att hon var i vägen.

Vi kunde inte hjälpa det utan började frusta av skratt. Min kollega formligen vred sig i stolen. Lite sur undrade vår konfirmand över vad som var så roligt? Man borde banne mig ha körkort för att få köra sånna där... Hennes kompis lutade sig då fram och förklarade att det inte hette perkulator, det hette permoped.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar