fredag 18 december 2009

Och så kom vintern

Så slog kylan till och snön kom tillsist.
Näsan fryser och det nyper i kinderna. Men visst är det skönare än det eviga novembermörkret som började med sitt rusk och regn redan i oktober. -10 känns mer rätt för december än +10 som vi haft hittills.


Det första som slog emot mig
var inte den bitande kylan som stack som nålar i kinden.
Det var doften, av snö.
Blinkande lyktor och blixtrande blad.
Ett fyrverkeri av gnistor, en kaskad av eldflugor som dansar efter plogen
Så lägger de sig och dör på den isande asfalten



Jag upptäcker dock att jag har ett trängande behov av en vinterjacka. Det upptäcker jag varje år men lyckas aldrig riktigt göra något åt det. Finns det inga snygga, bra jackor under tusenlappen!? Jag intalar mig själv att detta året kommer det säkert finnas bra jackor kvar på mellandagsrean och inte bara storlek 34 och 52. Säkert...

Jag var ut till min praktikplats och tittade på treornas julmusikal som jag varit med och skrivit. De väntade lydigt på sina platser tills någon väl tyckte att nu var det dags att börja. Så drog de igång musikalen på eget initiativ, trots att musiker och två huvudpersoner saknades... Men det var hög julstämning i gympasalen.

Såhär första dagen på jullovet ska jag ned till stan och köpa de sista klapparna. Julkorten ska pyssls färdigt och skrivas under helgen. Klappar ska slås in och lackas. Sillen ska läggas in och jag ska baka julgodis. På söndag har pappa lovat att hjälpa mig få hem en gran och snart är det julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar