onsdag 15 augusti 2012

Om snoppen och snippans påverkan på klädernas kulör

Jag är nog lite dum! Jag bara förstår inte det där med könsuppdelade barnkläder. Jag handlar till exempel aldrig barnkläder på H&M om jag inte måste för de är så otroligt separatistiska. Små pojkar och flickors kroppar ser likadana ut för mig. Det är bara snoppen eller snippan som skiljer och det borde inte påverka kläderna. Eller? Så varför är flickjeans tightare i storlek 80? Det måste vara något jag missat. Vi har jätte fina jeans med blommor på som jag inte kan använda till sonen för att de är för tighta, och jag har ändå en rätt smal liten ettåring. Men nu har jag ju en son och ingen dotter så de som har det kanske kan berätta för mig, är det så att flickor är lugnare och inte så rörliga av sig? Och blir de torra redan i ettårsåldern? För i så fall ska jag beställa en flicka nästa gång. De måste nästan bli torra redan efter tolv månader för det finns inte en chans att få plats med en blöjrumpa i de tighta jeans som hänger på affärernas flickavdelning. Och de kan knappast springa och klättra och leka ordentligt i dem heller så att kläderna görs så åtsittande måste väl bero på att flickor ändå inte behöver rörliga kläder? För inte kan väl affärerna sälja kläder som begränsar flickors rörlighet och hindrar deras grovmotoriska utveckling?

Och ni som har döttrar kanske också kan avslöja hemligheten med hur snippan påverkar färger och mönster? För det måste den väl göra på något sätt? Eller har det med någon sorts teori om barns utveckling att göra som jag missat när jag läste psykologi? Varför annars domineras avdelningen där man hittar klänningar och kjolar, av blommiga mönster, japanska små katter med rosetter och färger i rött, rosa och lila? Min son råkar tycka att både rött och rosa är jätte fina starka färger och väljer helst dem. Är det något fel på honom? Bör jag söka hjälp på BVC? För nog måste det finnas en tanke bakom? Inte kan väl alla klädkedjor gå på idiotiska, ogenomtänkta stereotyper som cementerar könsroller eftersom de dessutom sammankopplas med ett beteendemönster som begränsar våra barns valfrihet och möjligheter i livet? Eller?

Ja, jag som inte verkar fatta detta så bra med vad man bör klä små pojkar i har ju tur i alla fall eftersom affärerna hjälper mig genom att tydligt markera vilken avdelning som är för pojkar. Och är jag så dum så jag går till fel avdelning finns det de som går steget längre och tydligt skriver det. Jag älskar denna pyjamas som sonen fått och klär honom gärna i den så ett stort tack till givaren men också till företaget som producerat den för att de så tydligt skrivit ut att det är en pojkpyjamas så att jag, utan att fundera eller behöva skämmas, kan klä min son i den när han ska sova. Han sover nog mycket lugnare då, trygg i förvissningen om att hans mor inte klätt honom i en könsöverskridande pyjamas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar