torsdag 9 juni 2011

Diskussioner

Vissa saker gör mig upprörd. Som orättvisor, eller människor som menar att könsmaktsordningen inte är ett reellt faktum. Vissa saker kan jag inte låta vara utan bara måste kommentera och ibland kan det leda till riktigt spännande diskussioner... 


... och ibland uppskattas det inte alls. Jag menar ju aldrig att vara elak men om någon säger något riktigt dumt måste jag ju ifrågasätta det.

Men det känns viktigt att det blir en diskussion och inte en debatt. Min kära make håller inte alltid med om mina åsikter. Han går mycket på fakta, jag går mycket på känsla och det tog lång tid innan vi tog oss ur debatt-mode där jag stod med gråten i halsen och inte riktigt förstod varför jag kände mig som att jag blivit överkörd av en ångvält. Det tog ännu längre tid innan jag kunde sätta ord på det. Därför var det så spännande att läsa Bob Hanssons blog idag där han reflekterar över just detta. Jag gillar verkligen Bob! Läs.


"Typ; jag fattar inte helt vad det handlar om, hur det ligger till, hur vi ska gå vidare, du fattar inte helt precis allting, utmärkt, låt oss ta reda på lite mer än vad vi redan vet, tillsammans." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar