torsdag 30 juni 2011

Fläderblomssaft

Vi har en stor fläderbuske på vår tomt som olyckligtvis blir helt täckt av svarta små löss varje år men själva blommorna är det inte löss på. Jag klippte rent blommorna och mördade lössen skoningslöst (maken har redan gått två ronder mot dem med deras ärkefiende såpavatten som allierad) och för första gången har jag nu provat att göra fläderblomssaft. Hur resultatet blev återstår att se men vi gjorde ett försök med ett recept jag hittade på nätet. Det ska bli ca 4 liter saft hur det nu kan bli det när man utgår från tre liter vatten men det är ju lite i blommorna och citronerna också.

  • 50 stora fläderblomsklasar
  • 4 citroner 
  • 4 l socker
  • 100 g citronsyra
  • 3 l vatten
  1. Skölj blomklasarna noga i ljummet vatten och låt rinna av.
  2. Skölj citronerna noga i ljummet vatten (borsta gärna med rotborste). Skär den i tunna skivor.
  3. Varva blomklasar, citron, socker och citronsyra i en bunke eller hink.
  4. Koka upp vattnet och häll det kokande över blommorna.
  5. Låt stå i rumstemperatur i 2 dygn och sedan i kylskåpet i ca 2 dygn .
  6. Sila upp saften i flaskor. Förvara kallt.
Saften går bra att frysa. Min vana trogen började jag omedelbart ändra i receptet innan jag ens provat. För en syrligare saft använde jag sex citroner, 120 g citronsyra, 70 blomklasar och bara 2 l socker. Jag löste också socker och citronsyra i vattnet för enkelhetens skull. Enligt ett tips i kommentarerna under receptet kan man göra marmelad på citronskivorna som man silar bort sedan så det blir nästa projekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar