lördag 2 juli 2011

Fläder och Citronmarmelad

Jag har kokat marmelad för första gången i mitt liv. Den smakar inte mycket fläder utan mest citron men ändå. Efter många om och men blev det riktigt gott. Jag började med att bränna pektinlagen så jag fick använda en flaska certo istället. Det blev lite löst men ok. Jag orkar inte koka om den. Här är mitt recept på fläder och citronmarmelad.


Ingredienser
1 kg citroner
Citronskivor som blivit över när man gjort flädersaft
1 l vatten
3/4 l flädersaft (blandad)
2 l (1,7 kg) socker
ev 1 flaska pektin tex certo

Gör så här
Borsta och tvätta de färska citronerna noga.
Skala med potatisskalare bort bara det gula - strimlas fint
Skala bort det vita och spara förs sig.
Skär fruktköttet i bitar, ta bort och spara kärnorna tillsammans med det vita.
Skölj bort blomrester och hacka citronskivorna som använts till saften fint.


Koka det vita och kärnorna för sig. Häll över vatten så det täcker och fyll på vid behov. Se till att det inte bränner. Koka under lock i 45 min -1 timme.
Sila bort skal och kärnor.


Blanda fruktkött, det gula av skalet och en liter vatten. Koka under lock i 30 minuter.
Rör i socker och pektinlag.
Koka kraftigt  utan lock i 10-15 minuter.
Använder man certo koka mraftigt med bara socker i fem minuter.
Dra av grytan, häll i pektinet och rör regelbundet i 5minuter. 
Gör marmeladprovet (droppa lite på ett fat, ställ i kylen. Dra med fingret igenom efter någon minut och se om det flyter ihop igen. Gör det det behövs mer pektin.)
Häll på varma burkar - ända upp till randen och sätt genast på lock. 

Tips! Ju grönare frukt desto mer pektin.
Trelitersgryta räcker inte, det kokar över.
Om man använder certo istället behövs lite mer än en flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar