onsdag 28 september 2011

Födelsedagspresent


En gång målade jag en t-shirt åt mamma. Hon hade spillt på den så jag fick måla över fläckarna. Nu är den helt utsliten så för en gångs skull önskade hon sig något som jag kunde fixa relativt enkelt. Det blev två kortärmade t-shirts och en långärmad i ekologisk bomull från H&M. Jag använde en kombination av flytande textilfärg på burk och lite tjockare färg på tub från panduro.

Den första tröjan fick ett ndebele mönster runt kragen och två pärlhönor på framsidan. På baksidan är tre fjädrar som faller från kragen nedåt ryggen.

 Den andra är långärmad och på den målade jag ett baobab träd som sträcker sig upp på sidan både fram och bak. Baobaben fick guldlöv, det har den inte egentligen men det är ju höst...

Den sista tröjan var en typisk mamma-tröja. Den fick svamp och lingon på sig. En karljohan och fyra kantareller. Det var roligt att måla tröjor med färg och pensel igen. Det var länge sedan. Det har mest varit textilpenna på sista tiden. Jag kanske rent av ska göra en tröja eller två till mig själv. Ammningsvänliga förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar