fredag 28 oktober 2011

Haklappar

Sonen är ett egenproducerat litet vattenfall. Han tävlar med vår dregel-katt och dreglar så allt bli blött. Han tuggar på allt han kan komma åt också så vi funderar på om det redan är tänder på g. Det stod i alla fall klart och tydligt att det behövdes fler haklappar eftersom vi får byta dem minst tre gånger om dagen. Jag köpte några men de kostar ca 40 kr för en liten trekantig tygbit med en tryckknapp så då slog snålheten till och jag sydde ett gäng av tyg jag fick över när jag sydde ammningskläder. Jag är inte klar ännu men har gjort några. De vita blev lite tråkiga så de målade jag på. Jag använde flytande textilfärg på burk från Panduro och materialet i haklapparna är vanlig bomullstrikå.

 Jag lånade illustrationen från en av sångböckerna sonen fick i doppresent. 
Sången är vem kan segla förutan vind? 

 Denna har jag inte målat. Det är bara tyget som det är men jag försökte pricka en av blommorna. 

På denna målade jag Pippi-tröja-mönster. Jag tror det är från filmen med Pippi på de sju haven som det blev Pippitröja av tröjorna med detta mönster. Förmig är det farfars tröjor för jag hade en som jag älskade och som jag fått efter mammas farfar. 

Detta blev en favorit. En liten Palestinasjal. Mönstret är målat och tofsen är knuten av broderigarn och fastsydd efteråt.  

Tyget var randigt från början så jag bara sydde på den lilla vita rutan och målade i siffrorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar