torsdag 10 november 2011

Generna

Jag tycker att det är så fascinerande hur våra gener funkar. Jag önskar att jag förstod det bättre.

När man får barn blir det extra spännande att se vad som kommer igen och alla söker likheter mellan barnet och oss som föräldrar. Han har makens öron, men en grop på kanten av öronen som både min far och farfar har. Får han blå eller bruna ögon? Blir håret rött? Varifrån kommer de små skrattgroparna?

Men det gäller det egna arvet också. När man blir mamma förväntar sig de flesta att man ska funka precis som sin egen mamma inte minst mamma förväntade sig nog detta. Alla olikheter har bemötts med stor förvåning för vi är inte så lika. Mitt genetiska material påverkas nog av farmor till stor del. Vad gäller kroppsbyggnad är jag mycket mer lik henne än min egen lilla mamma. Nästa gång jag träffar farmor ska jag passa på att fråga hur det var för henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar