fredag 30 december 2011

Den som älskar något annat

av Karin Fossum

Jag glömde mina böcker hemma när vi åkte hem på julfirande och i föräldrarnas bokhylla hittade jag denna kriminalroman.

Pojken Jonas August hittas död i ett skogsparti. Han har blivit sexuellt utnyttjad och under undersökningen som leds av komissarie Konrad Sejer försvinner ännu en pojke.

Författaren gör ett försök till att ge en nyanserad bild av problematiken runt pedofili och som läsare får man se fallet från både utredare och gärningsmans synvinkel men jag är inte imponerad. Kanske är det för att jag inte gillar deckare särskilt mycket, kanske är det för att man redan från början får lära känna gärningsmannen eller kanske är det för att Karin Fossum försöker vara så öppen inför debatten runt sexualitet när hon låter karaktärerna argumentera att hon tappar själva storyn. Boken var dock lättläst och jag läste trots allt färdigt den men fick inte blodad tand på att läsa mer av Fossum. 2/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar