tisdag 27 december 2011

El en annan dag?

Dagmar, den våldsamma, vindiga drog in i vårt land som ett oväder på juldagens natt. Hon rev och slet i telefoner och elledningar och runt tvåtiden på natten släckte hon våra tindrande ljusstakar och gnistrande stjärnor i alla fönster och lämnade oss strömlösa.

Plötsligt befann vi oss i samma situation som alla för hundra år sedan och tackade gudarna för att vedspis och kakelugn fortfarande är fungerande. Under dagen gick det fint men när skuggorna började krypa ut ur hörnen och mörkret föll runt halv fyra tiden började det bli svårt. Att inte ha el och inget vatten kan man som småbarnsförälder konstatera var extra svårt när man skulle byta bajsblöja...Vi tände fotogenlampor, ljuslyktor och stearinljus och visst var det lite besvärligt att behöva bära en lykta vart man än gick men ganska mysigt också i det varma skenet av alla ljus.

Runt tio tiden på kvällen kom elen tillbaka till allas vår förvåning. Det var som att vi alla hade förberett oss på att vara utan el för alltid.

"Lilla lykta lys i mörkret så att mina fötter ser
hjälp dem så de inte snubblar
ge mig mod, jag ber.
Tack nu är jag stark och stor, 
större än jag nånsin tror
Tack nu är jag stark och stor, 
större än jag nånsin tror"
Ur Trolltider av Britt G Hallqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar