lördag 21 januari 2012

I havet finns så många stora fiskar

av Sara Lövestam


Jag läser mycket och är rätt dålig på att blogga så jag har bestämt mig för att bara skriva om de böcker jag tyckt var bra. De dåliga kan man strunta i. Men den här var fantastisk!

I Saras andra roman får vi möta ett fantastiskt persongalleri med den lilla killen Malte i centrum. Malte har många hemligheter och har blivit duktig på att veta vad man får berätta och inte. Man kan berätta att man fått ett bamseplåster i pannan men inte varför man fått det. Man kan berätta att man har ett nytt gameboy hemma men inte att det alltid står tomma flaskor på diskbänken. Man kan berätta att man såg på film hemma hos Roger men inte att man var tvungen att ta av sig byxorna när man gjorde det. Roger säger att de är kompisar, så bra kompisar att de älskar varandra men det får man inte heller tala om för någon för alla förstår inte kärlek och det är just såna människor som tar barn ifrån deras föräldrar. Vi får möta Kalle och barnen på förskolan, fröknarna och praoen Nozat. Vi får möta Maltes mamma, styvpappa och Roger. Och vi får möta Iakttagaren.

Saras sätt att gestalta karaktärerna är fantastiskt! Det kittlar lite i mig när det jag läser gör en twist och det inte var som jag tänkte. I denna berättelse hinner det twista både två och tre gånger innan trådarna strålar samman och berättelsen knyts ihop. Hemsk men fantastisk läsning som väcker tankarna runt vem som egentligen ansvarar för ett barns säkerhet och om att våga se det vi inte vill se. 5/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar