onsdag 17 februari 2010

Nerden inom mig

Vi läste en naturkurs i våras. Vid ett tillfälle gjorde vi mycket enkla experiment där vi släckte ljus med koldioxid vi samlat ihop från en bägare där vi löst samarin i vatten. Följd frågan var hur den kemiska reaktionen borde se ut. Jag debatterade länge med läraren eferåt och kände en bubblande glädje i magen över att få diskutera huruvida vattnet egentligen alls är med och reagera i reaktionen, om det är en katalysator eller bara ett medium för att jonerna ska lösas.

Vart tog nerden i mig vägen? Jag gillade henne. Lärarutbildningen ger inga som helst intelektuella utmaningar, ingen stimulans. Istället får vi åka skridskor och det är ju kul och så... men allvarligt talat! Ge mig något att bita i!

Jag jag hittade denna sida med små serier och de tog mig tillbaka till min högst nerdiga högstadie och gymnasieperiod då jag kunde njuta av att filosofera över hur många valenceelektroner Sharika och jag delade när jag rörde hennes arm på våra morgonpromenader eller de långa teckande serier som jag, Vännen och Ria skapade i våra anteckningsblock under de långa timmarna på IB.



http://xkcd.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar