söndag 18 juli 2010

Duchessepotatisens ondskefullhet

Vi ville fira att vi hade ledigt tillsammans och när man är vid kusten tänkte jag att fisk och skaldjur borde väl vara av högsta kvalitet och fint att fira med. Efter långt om länge hittade vi en restaurang som såg bra ut. Ett mysigt ställe på Avenyn med trevlig meny. Vi sklog oss ned på uteserveringen, behagligt uppvärmd och med ljus på alla borden. Jag beställde en hälleflundra med räkor i hummersås. Till denna skulle jag serveras duchessepotatis. Vi diskuterade lite vad duchesspotatis kunde vara men kom fram till att det var säkert gott. Uthungrad såg jag fram mot den stundande måltiden och ännu mer så efter att paret vid bordet bakom fick in två fantastiska sallader. I ett os av vällukt anlände min fisk kransad av... potatismos!

Det borde utdelas spöstraff till alla som kommer på tjusiga trevliga namn på saker som egentligen är ganska alldagliga eller rent av äckliga.

Tänk på ordet isterband ,pölsa eller bratwurst. Ingen människa kan luras att tro att det är något gott men escargot är inte lätt att veta vad det är. Nu kan man lätt hänvisa till min subjektivitet (eller bristande språkkunskaper)i det att jag anser att franska kan få allt att låta smakfullt medan till exempelt tyska inte i lika hög utstäckning lyckas med det samma. Men vem hade kunnat veta att den duchessepotatis jag sett fram mot och som lät så tjusigt var alldagligt, kladdigt och lite halvstekt potatismos!?
Min make försökte trösta mig med att det i alla fall såg väldigt fint ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar