lördag 10 juli 2010

Niklasdamm



Jag fick en tur till Niklasdamm, en underbar liten handlesträdgård utanför Kristinahamn, i fördelsedagspresent. Dagen var stekhet när vi åkte ut runt lunch. Jag hade blivit varnad att det kunde vara utplockat men jag tyckte att det var ett fint utbud och vi köpte en klematis blå piruett, apelsin timjan, rosmarin och syriansk oregano.

När man är på handelsträdgård med biologer fäster man sin uppmärksamhet vid de märkligaste saker. Bland alla vackra blommor i trädgården var det en liten oansenlig mossa som fick mest beröm och uppmärksamhet. Den växte under en klematis. Han-mossan hade små utsökta paraplyer som fick mycket beröm. Tydligen är de sällsynta exemplar och svåra att få tag i när man ska visa studenterna.

Med i bagaget fanns en fantastist picnickorg som fick lämna plats åt min klematis. Vi tog också en tur på pelargonmuseet som finns på Niklasdamm. Jag hade aldrig insett vidden av artens diversitet. Det fanns allt från kaktusliknande och banandoftande till fetblandsliknande och pepparmyntsdoftande pelargoner. Fantastiskt och definitivt värt ett besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar