måndag 11 oktober 2010

Dagens ord

Dagens ord är: Fuldans

Att skaka loss utan hänsyn till omgivningen, traditionella dansstilar eller åsikter om vad som är korrekt/estetiskt tilltalade sätt att dansa på. Klicka på länken ovan för illustration.


Det var ett tag sedan jag dansade. Någon annanstans än köksgolvet vill säga.

Ute på dansgolvet ser man fortfarande alla möjliga dansstilar men jag tycker fortfarande att det inte finns något så underbart som fuldans.

Kanske är det nostalgi som gör det för jag tror jag kom i kontakt med begreppet någon gång strax efter gymnasiet på de underbara festerna på Vizit. Det var ett sammanhang där man verkligen kände alla och inte bara den lilla grupp man kom dit med. Stället var sunkigt, ölen var billig men sällskapet gott och där fanns inga hämningar, inga restriktioner som sa hur man skulle vara och inte. Att dansa bra eller dansa dåligt existerade inte. Man bara dansade helt enkelt.

Vissa saker, som att uttrycka glädje i sång, färg eller dans, borde inte vara begränsande, det borde inte gå att mäta i bra eller dåligt. Att totalt strunta i vad alla andra tycker och bara skaka loss helt hämningslöst är fantastiskt.

Att tok-dansa sig svettigt tror jag är nyttigt för själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar