måndag 3 september 2012

Lingonplock

När solen slutligen kom hade det hunnit bli höst. Tiden för bad och lata dagar på stranden är förbi men på sätt och vis känns hösten mer prestigelös. Det är som att varje solglimt och varje fin dag med hög klar luft är en bonus när man väntar sig regn och stormbyar, rusk och minusgrader. Lördagen var underbar och det var nästan varmt. Vi tog med matsäck och nyinköpta bärskrapor och gav oss ut på jakt efter lingon. Jag hade sett ut ett ställe som det faktiskt var rätt bra med bär på. Det doftar så underbart i skogen när ljungen blommar och träden blir solvarma. Det påminde om när jag var ute med mamma. Det var också en fantastisk dag men nästan exakt för ett år sedan. Det upphör aldrig att förundra mig hur mycket som hänt på ett år. I fjol satt jag på en tuva och ammade. I år sörplade Parvel glatt i sig av mitt kaffe.

Fikapaus 18/8 2011
Fikapaus 1/9 2012

Vi fick ihop nästan tio liter lingon. Och vi hade en underbar dag i skogen. Det känns skönt med dagar som man verkligen tar vara på. Och underbart att få dela upplevelserna med lill-pysen. Och visst har mycket förändrats på ett år men det känns skönt att se att vissa saker är oförändrade. Man blir lika trött av att plocka bär. Och sylten smakar lika bra. 


Trött Parvel 2011
Trött Parvel 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar