måndag 19 oktober 2009

Självdiciplin? Kanske imorgon

Jag köpte ny dator under hösten. Det blev inte en Mac som jag funderat på men den blev ändå lite dyrare än jag tänkt mig. Men fin och det kan det vara värt när jag ska använda den dagligen. Som följd la jag lite konsumptionsbegränsningar på mig själv. Inga nya kläder under hösten och jag ska inte köpa godis. Det borde inte vara så svårt att hålla.

Ibland, på senare tid allt oftare, kan jag se mig i spegeln och inte va nöjd med hur jag ser ut. Jag har alltid varit ganska till freds med mitt utseende men det är bara att gilla läget. Jag närmar mig trettio och jag lär inte magiskt bli smalare med åren. Särskilt inte om jag tänker mig att få barn på sikt. Jag måste verkligen komma igång med någon form av träning mer än den vardagsmotion som min begränsade cykling och promenader utgör.

I skolan trillar den ena inlämningsuppgiften efter den andra in. Det bästa vore att vara förutseende och skaffa fram litteraturen redan innan kursen börjar och sedan ta i tu med läsning och skrivuppgifter lite i taget. Ha lite framförhållning och inte lämna allt till sista minuten när varken tid eller litteratur finns tillgänglig längre.

Allt detta vet jag, så hur kommer det sig att jag helt enkelt inte kan ta mig för att göra något åt det!? Jag köpte en chokladbit senast igår och en tröja idag och jag kan inte ens motivera det med att det var något jag behövde.
Jag kan för mitt liv inte heller motivera mig själv att träna och jag gör fortfarande alltid skolarbetena i sista minuten. Faktum är att jag har två arbeten som jag borde skriva just nu och jag sitter här och skriver ett blogginlägg. Jag har verkligen ingen självdiciplin! Är det något man föds med tror ni, en gen som styr det. Kanske är jag lite defekt. Kan man i så fall sjukskriva sig för brist på självdiciplin? Då kanske jag kan få något gjort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar