onsdag 9 mars 2011

Puss till alla kvinnor

Det är inte så att jag tycker att den ska gå obemärkt förbi, den internationella kvinnodagen, det är bara det att jag inte tycker att det räcker med en dag bara.

Jag fick sms och gratulationer. Idag är tydligen en dag när mina kära känner att de bör gratulera den jobbiga feministen i familjen.  På sin blogg, som är läsvärd (läs här) och ack så mycket mer välskriven och uppdaterad än min, skriver min kusin: "Puss alla kvinnor på kvinnodagen, skriver en manlig bekant på Facebook och jag stirrar en stund på pussen. Ett minne av sånt jag brukade skriva låtar om sipprar fram genom semmelgrädden. De handlade aldrig om att vi får för få pussar."

Det handlar inte om behov av uppmärksamhet. Det är inte ett kommersiellt jippo. Det handlar om våldtäkter som inte tas på allvar. Om orättvisor, förtryck och härskartekniker. Om ett språk där det manliga till och med lagt beslag på Gud. Om så mycket mer än man hinner uppmärksamma på en enda dag.

Jämställdhet, we can do it! Så länge vi ser prydliga ut,  inte är för högljudda, passar in i normerna och det inte tar längre tid än en dag om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar