torsdag 18 augusti 2011

5 saker ingen sa något om


Att livet inte blir det samma när man får barn var jag förberedd på. Sömnlöshet och konstant ammande var jag med på. Jag hade förberett mig på kolik och såriga bröstvårtor, blöjbyten och bristande egen tid men det är småsakerna som ingen sa något om som stör mig lite. Jag är ju sådan att jag vill vara förberedd på allt så har jag lättare att hantera det. Så här är mina top fem till övriga kvinnor som kanske blir mammor en dag. Var beredd på att:

1. Du får en ny kroppslukt.  Ingen sa något om att man luktar annorlunda. Jag luktar inte jag! Jag luktar mjölk och bebiskräks och jag vet inte vad.

2. Du blir en slob och bryr dig inte. Att man är trött var jag förberedd på men att tröttheten i sin tur gör att jag ignorerar hur jag ser ut var jag inte beredd på. Här om dagen gick jag ut i mina fula gröna lägerstövlar och en för stor regnjacka. Det hade inte hänt för en månad sedan utan kom över en natt. Men kanske det är en försvarsmekanism för att stå ut med ringar under ögonen och kläder fulla med bebiskräksfläckar...

3. Amning är inte bara mysigt. Ja, vi vet allt om såriga bröstvårtor, mjölkstockning och allt vad det är men fungerande amning är inte heller bara gos även om det mest är det. "Du kommer känna ett pirr när mjölken rinner till" Pirr my ass! Det spränger och gör ont. Och rätt kladdigt är det också.

4. Brösten blir bara matmaskiner. Aldrig har mina boobs varit så stora och ändå så osexiga. Här visar man tutten för var och varannan människa, något jag aldrig skulle drömt om tidigare. Med tanke på hur ofta man ammar tycker jag att jag sitter med ena bröstet ute mest hela tiden!

5. Humörssvängningar. Att humöret går upp och ned under graviditeten pratar alla om så när jag slapp det trodde jag att jag var safe. Men ingen varnade för hormonstormen efter förlossningen. Plötsligt upptäcker jag att tårarna sprutar och jag storgråter över inget alls. För att inte tala om blodsockerfallen. 25% mer energi går det åt till att producera mjölk. Varför säger ingen något om det!?

Men jag klagar inte. Om man bortser från störande småsaker, som min nya exibitionistiska tendens när det kommer till boobsen, mjölk-och-kräks-fläckar på typ alla plagg jag tar på mig, min nya doft eu de lacto och det faktum att jag måste äta var tredje timma för att hålla sockernivån uppe, har faktiskt mamma-livet hittills varit en dans på rosor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar