onsdag 31 augusti 2011

Boobs


Jag har en ganska stor garderob men något jag aldrig tagit hänsyn till när jag handlat kläder är att de enkelt ska gå att amma i. Mina är jätte krångliga. Jag fick lite amningskläder av min svägerska men det var bara med ärm och jag föredrar linnen så jag och lilleman knallade iväg till ttygaffären (vilket är ett projekt i sig med barnvagn) och köpte en massa bomullstrikå och här kommer nästa sömnadsprojekt. Att sy ett amningslinne. Designen är snodd från Boob om man hellre vill köpa än sy eget. De är bra men galet dyra.


Börja med att leta upp ett linne med en modell som passar bra. Lägg det på papper och rita av det med en cm till övers för sömsmån. Rita av bakstycket som det är men framstycket i två delar. En från axlar till 5 cm under bysten och låt den andra börja 2 cm under armen och hela vägen ned.


Lägg ut mönsterbitarna på tyget, nåla fast och rita av. Tips: Är tyget mönstrat så nåla och rita på rätan så du ser att mönsterpassningen blir rätt. Klipp ut bitarna.


 Sicksacka alla kanter.


Vik in den nedre kanten på det övre framstycket dubbelt så att det sicksackade inte syns och nåla kanten. Gör det samma med den övre kanten på det undre framstycket. Sy fast med raksöm.


Lägg det övre framstycket och bakstycket med rätorna mot varandra. Nåla och sy ihop axelbanden.



Nåla fast det övre framstycket under ärmarna så att du ser att det inte blir snett. Lägg på det nedre framstycket med rätan mot det övre framstyckets aviga och den insydda överkanten ca tre cm under ärmen. Se till att nederkanten går jämns med nederkanten på bakstycket. Bakstycke och framstycke ska nu ligga med rätorna in mot varandra. Nåla längs båda kanter och sy ihop med raksöm. Tips: Sätt en extra nål där det övre framstycket tar slut så det inte viker sig.


Vik in och nåla de sicksackade kanterna i  huvudöppningen. Sy fast med raksöm. Tips: Sy en gång nära den vikta kanten och sedan ännu en söm nära den sicksackade då trikå har en förmåga att rulla upp sig och man inte vill att kanten ska sticka fram i urringningen.


Vik in, nåla och sy in kanterna runt ärmarna med raksöm.


Vik in, nåla och sy upp nederkanten. Även denna kan med fördel sys med två sömmar eller vikas dubbelt.


 Resultatet är ett linne där framstycket är i två delar varav den översta lätt kan lyftas och den undre dras ned för enkel amning. Tada!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar