tisdag 2 augusti 2011

Dagens Ord

Mammaledig


Dagens ord är mammaledig. Mammaledighet eller föräldraledighet är den ledighet som beviljas av stat och företag i samband med barns födelse och under småbarnstiden.

Jag antar att man kan se mig som ledig eftersom jag inte jobbar men att vara mammaledig är egentligen att aldrig vara ledig alls känns det som. Nu när maken är tillbaka på jobbet är det ju bara jag och Knyttet och han behöver ju tas hand om. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men jag trodde nog att jag skulle hinna göra något på dagarna men tiden rinner liksom bara mellan fingrarna. Att baka en kaka eller ta hand om disken känns som en fantastisk prestation. Annars byter jag blöjor, vyssar, tröstar, gosar, leker, sover, ammar, ammar lite till och sedan har dagen gått. Jag kan påbörja lite projekt men man kommer aldrig särskilt långt med en bebis på armen. Och det är på armen han ska vara för lägger man ned honom blir han inte glad.

Det kanske blir bättre sedan när han kan underhålla sig själv lite. Enda gången han underhåller sig själv nu är på skötbordet där man inte kan lämna honom. Där kan han ligga och jollra hur länge som helst. Men ärligt talat, även om jag kunnat vet jag inte om jag velat lämna honom där han ligger och pratar med sin blomma och sin luftballong. Han är ju så söt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar