måndag 15 augusti 2011

Kladdkaka




Jag har en oanad talang. Jag är urusel på att baka kladdkaka. De blir liksom aldrig riktigt bra. Men jag började misstänka att det berodde på receptet (är det inte alltid det man gör när man är dålig på något?) och fick ett nytt recept av en kladdkakexpert jag känner. Hör och häpna, det lyckades. Den blev faktiskt god men några justeringar ska jag göra. Om detta ändrar mitt track-record för kladdkakebak eller inte är svårt att avgöra eftersom det tekniskt sett var lillebror som vispade ihop kakan efter mina instruktioner... Här är receptet i alla fall.

Lillfisens fantastiska Kladdkaka

4 ägg
2½ dl socker
200 g matfett
8 msk kakao
7 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
riven kokos och smör till formen

Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret. Vispa i salt och vaniljsocker.
Blanda försiktigt i kakaon.
Häll i det smälta smöret och rör om.
Sist men inte minst, glöm inte mjölet, annars blir det en väldigt kladdig kladdkaka.
Smöra formen och bröa med kokos.
Häll i smeten och grädda på 170 grader i ca 20-30 min.
Servera med glass, grädde eller bär.

Eventuellt kan man smaksätta med 3-4½ tsk kanel eller 3-4 mosade bananer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar