måndag 31 augusti 2009

En eloge till Riksbyggen

Här kommer en eloge till vårt bostadsbolag som gör vad de kan för att det område vi bor på ska vara personligt och trevligt på alla sätt och vis.

Jag är tacksam över att de nu tagit bort alla buskar och rabatter som katter kunde smyga i och hoppa på oskyldiga människor som råkade passera. Och som drog till sig alla möjliga otäcka djur som igelkottar tillexempel. De hade säkert spridit svininfluensa i dessa tider. På engelska heter faktiskt igelkott häck-svin (översatt alltså).

Och de fruktansvärda träden som kryllar av fåglar som väcker mig på morgonen med sitt kvittrande oljud. Sanitär olägenhet, det är vad de är! Så här på hösten byter de dessutom färg till de mest skärande färger som inte för fem öre matchar byggnaderna runtomkring, träden alltså, inte fåglarna. Så, stort tack till Riksbyggen som äntligen tar bort dem! Nu har vi dessutom ingenting som stör utsikten över vår underbart symmetriska och kubistiskt inspirerade tvättstuga. Visste ni att arkitekturen från sjuttiotalet är lika inspirernade och fräsch nu som den var för fyrtio år sedan? Inte jag heller.

Dekorationer så som omoderna lekplatser, picnic-bord och bänkar byts nu ut mot moderna granitkantade rabatter, en per port. Här hämmas inte längre effektiviteten och produktionen i vårt land av platser som främjar möten och samvaro. Ett snabbt hej i dörren när man möter sin granne, det räcker gott och väl för mig.

Allt jag nu kan önska är att det ohygieniska skogspartiet här på området jämnas med marken så är min dröm, gjord och kommer aldrig, aldrig behöva flytta härifrån!*





*Alla som inte lyckats notera ironin i detta inlägg borde kanske skämmas lite... de och Riksbyggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar